Mootor suitseb? See on halb sümptoom. Kuid – kõige sagedamini, parandatav. Kõige enne teeme selgeks, millised suitsud on olemas ja millega on nad seotud.

Suitsu värv räägib paljust.

Двигатель дымит

Must suits, eriti diislil – kütusest. See on seotud kütuse põlemise rikkumisega. Selle põhjuseid võib olla palju – kütuse aparatuuri kulumine ja selle vale reguleerimine ja halva kvaliteediga kütus ja düüsi otsiku avade koksistumine ja düüsi sulgurvarda rippuma jäämine. Enamasti see kõik kaasneb võimsuse kaoga, mootori käivitamise halvenemisega. Kuid, pärast remonti ning  kütuseaparatuuri reguleerimist, on prognoos patsiendi jaoks tavaliselt soodne.

Двигатель дымит

Mootor suitseb valge suitsuga – see on peaaegu alati seotud jahutusvedeliku sattumisega silindritesse. See on – juba üsna halb ja ilma lahti võtmata ei saa siin hakkama. Jahutusvedelik võib sattuda silindritesse ainult läbi gaasi ühenduskoha tihendi ja selle ilmumine seal on tavaliselt seotud silindriploki kaane tihendi läbipõlemisega või kaane alumise tasapinna deformatsiooniga. Siin ei saa  tõsise remondita hakkama. Ja venitada sellega ei tasu – võib jõuda hüdraulilise löögini ja siis ei pruugi ka “kapitaal” enam aidata. Ja iseenesest selline defekt kunagi ei möödu, see võib ainult kiiresti progresseeruda.

Двигатель дымит

Aga vaat sinakas, hall suits on seotud mootoriõli põlemisega mootori silindrites. Põhjuseid võib siin olla palju. Selleks, et õli põleks, peab ta kõigepealt sattuma põlemiskambrisse. Läbitungimise viise võib põhimõtteliselt olla ainult kaks – läbi kolvitihendi, st alt ja läbi klapi, pealt.

Õli sattumine läbi klapi on tavaliselt seotud paari “klapp-suunaja” kulumisega, mille juures kasvavad lõtkud koos õlipeegeldaja pea töö häirega. Seda parandatakse ainult remondiga, koos vigaste detailide asendamisega. Aga õli tungimisel alt saab võidelda ilma lahtivõtmiseta.

Kõigepealt peab aru saama, miks ta satub silindritesse. Siin võib olla mitmeid variante. Esiteks võib õli suitsu suurenemine olla tingitud silinder-kolb grupi detailide kulumisest ja tihendi kvaliteedi halvenemisest. Õli läbilaskmine põlemiskambrisse on reguleeritud õlirõngastega ja osaliselt – lõtkudega silinder-kolb grupis. Kulumise käigus õlirõngaste teravad kaabitsad nürinevad, erirõhk väheneb ja nad hakkavad laskma läbi kompressioonirõngaste poole ja seega ka silindri pinnale suuremat kogust õli. See põleb ära ning moodustab õline suits. Analoogne efekt saadakse ka mootori juhusliku ülekuumenemise tulemusena – aga siis annab praktiliselt kulumata rõngas  termiliselt järele ja seega kaotab oma elastsuse rõnga laialisurumise vedru. Muide, see on kõige haavatavam mootori lüli, mis kannatab avariilisest mootori ülekuumenemisest esimeses järjekorras. Siin variante ei ole – ainult remont!

Kui rõngad jäid terveks, kuid mootor suitseb silinder-kolb grupi kulumise tõttu, võite proovida olukorda parandada kasutades töötlemist « ATOMIUM » preparaadiga. Selgitame, miks see võib aidata. Silinder-kolb grupi detailide kulumist tavaliselt ei saada mitte ainult lõtkude kasv (just nende suurenemist mõningal määral kompenseerivad vetruvad kolvirõngad), kuid ka nende pindadel niinimetatud  hõõrdumise defektide moodustumine – kriimustused, lohud, milledest igaüks toimib nagu mingi “õli tasku”, kogudes endasse teatud hulga õli. Tema ka põleb kui silindri tööpinna vastav osa satub kuumade gaaside mõju alla. Mootori töötlemine ” ATOMIUM ” preparaadiga viib nende „taskute“ kõrvaldamiseni, mistõttu väheneb ka õli kogus, millest tekib ving.

Koos sellega tuleb normi ka heitgaaside suits.

Aga kõige sagedasem suurenenud õlikulu vinguks muutumise põhjus ja sellega seotud auto suitsemine, on kolvirõngaste ladestumine. Tavaliselt on see seotud nende asetsemise tsoonis, kolvi külgmisel pinnal, kõrgtemperatuuriliste setete kogunemisega, mis “kleebivad” või “kiiluvad kinni” rõngaid. Nad kaotavad tihendava võime, õli voolab vabalt põlemiskambrisse, järsult suureneb selle ving ja õline suits. Selle defekti ravimise ülesanne on ilmselge – vabastada rõngad, eemaldades setted kolbide pinnalt rõngaste asetsemise tsoonis. Ja selle ülesandega saab edukalt hakkama « ATOMIUM ». See valmistab oma töö algstaadiumis pinnad ette kaitsva kihi moodustumiseks, eemaldades setted. Preparaadi pesemisvõime on väga kõrge ja on seetõttu võimeline seda probleemi kõrvaldama.

Muide, mootori töötlemine preparaadiga «ATOMIUM» võib kanda ka tähtsat iseseisvat diagnostilist funktsiooni. Me oleme näinud juhtumeid, kus peale töötlemist on heitgaaside suitsuvus  suurenenud. See on normaalne mootori töö algfaasis, pärast töötlemist – põleb kogu see mustus, mida eemaldas « ATOMIUM » põlemiskambri tööpindadelt. Aga kui pärast võimaliku esialgset suitsemise tõusu paranemist ei tule, tähendab see vaid üht – mootori kulumine aste on juba nii suur, et seda võib parandada vaid remont koos detailide vahetamisega. Õli vingu ja suitsu enne töötlemist tekitasid sellisel mootoril need samad setted – nad vähendasid lõtkusid. Peale töötlemist pesi «ATOMIUM» nad ära, lõtkud suurenesid, õli läbipääs veelgi suurenes. Midagi ei saa teha – «ATOMIUM» ei ole imerohi, mis äratab surnuid, oleme selle vastu hoiatanud.

Sellisel viisil lahendatakse mootori suurenenud suitsemise  probleem  esialgse diagnostika kaudu. Osa selliseid juhtumeid, mis on kirjeldatud ülal, ravitakse ainult kas remondiga või mootori reguleerimisega. Aga kui suits on õline, saab seda enamasti võita, kasutades preparaati « ATOMIUM ». Ja veel õigem oleks – ärge laske minna olukorral haiguseni, töötage selle ennetamise nimel, profülaktikaga. Ja siin annab õige ja õigeaegne hõõrdumus- ja kulumisvastane mootori töötlemine  kõige suurema efekti suitsu ilmumise ennetamisel.